Menu Zamknij

Bezpłatna Nauka Śpiewu – Wideo Blog

Zapraszam na mój Wideo Blog. Opowiem całą naukę Śpiewu, podstawy Emisji Głosu EGOsing krok po kroku. 🙂

Lekcja Śpiewu 1 – Od czego rozpocząć naukę śpiewu?

Do czego rozpocząć naukę śpiewu?
Pamiętam siebie na początku drogi: śpiewałam, interpretowałam, poszukiwałam…
Pierwsze kroki są bardzo ważne.
Którą najkrótszą drogę wybrać by być najbliżej celu?
O, właściwie dobrze by było ten cel określić! Jaki jest cel nauki?
Gdzie podążać?

Lekcja 2 - Komunikacja: NIE ŚPIEWAM - LECZ MÓWIĘ! Ćwiczenia.

Gdy zaczynamy pracować z głosem, istnieje niebezpieczeństwo, że wpadniemy w sidła myślenia stereotypowego. Dzieje się tak, ponieważ traktujemy dziedzinę emisji głosu podobnie jak naukę gry na instrumentach muzycznych. Omijane są zagadnienia dotyczące pracy strun głosowych, które w zasadzie można nazwać poszukiwaniem Świętego Graala nauki śpiewu, nieodkrytą tajemnicą a całą uwagę skupiamy na fizycznych działaniach. Innymi słowy traktujemy krtań jak instrument dęty, jak trąbkę. Pracujemy siłowo, ćwiczymy przeponę by dźwięk był „podparty” a przecież przy niedomkniętych fałdach głosowych (tak śpiewa większość początkujących wokalistów) powietrze będzie wydostawało się przez szczelinę niedomkniętych strun wraz z dźwiękiem. Taki sposób pracy jest szkodliwy, tworzy mikrouszkodzenia, podwyższa podatność aparatu głosowego na infekcje a przy długotrwałym siłowym śpiewie prowadzi do pojawienia się guzków na strunach głosowych.
„Lubimy” takie siłowe metody, bo są nieskomplikowane, proste do zrozumienia. Poszukujemy nawet różne „techniki wokalne”, chociaż podświadomie przeczuwamy, że głos jako część naszego istnienia wymaga bardziej całościowego podejścia.
Podkreślę: poszukiwanie efektywnych ćwiczeń opartych na pracy z ciałem, narządem głosu oraz przekonanie o skuteczności fizycznego, siłowego treningu – jest błędnym podejściem do pracy z głosem.
Najważniejsze w śpiewie są dźwięk, barwa głosu, czyli prawidłowo domknięte struny głosowe a tego nie da się zrobić mięśniami. Nie można zarządzać chrząstkami w krtani by struny zwarły się, ponieważ za ich pracę odpowiada cały neurofizjologiczny zespół procesów.